Εγγραφείτε για να λαμβάνετε ενημερωτικά email για τα νέα του Κέντρου Πρόληψης απευθείας στο email σας.

Βιωματικά εργαστήρια

Τα βιωματικά βιωματικά εργαστήρια που θα πραγματοποιηθούν κατά τις εργασίες της 9ης Πανελλήνιας Συνάντησης Φορέων Πρόληψης είναι τα ακόλουθα:

 

  1. Ο Δράκος της Λί-τσι

    Δημοτική Ομάδα Πρόληψης Γεροσκήπου, Πάφος

    Στοιχεία συντονιστή/ών: Σοφία Καραβασίλη

    Χρονική Διάρκεια: 2 ώρες

    Ελάχιστος αριθμός συμμετοχών: 10

    Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 18

    Απαιτούμενος χώρος: Χώρος άνετος, ελεύθερος από καθίσματα ή άλλα έπιπλα και με δυνατότητα να καθίσουν οι συμμετέχοντες στο πάτωμα

    Απαιτούμενος εξοπλισμός: μοκέτα και μαξιλάρια (ένα για κάθε συμμετέχοντα)

    Σκοπός και μεθοδολογία Εργαστηρίου: Η έννοια «φόβος» έχει ιδιαίτερο νόημα στις μέρες μας με όλα όσα συμβαίνουν τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο. O φόβος είναι συνυφασμένος με την ανθρώπινη φύση μας και είναι αναμενόμενος όταν ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με το καινούργιο, το άγνωστο και την αλλαγή γενικότερα. Ο φόβος συνδέεται πάντα με το μέλλον και η πρόληψη επίσης…

    Οι καταστάσεις που βιώνουμε σε κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό αλλά και ηθικό επίπεδο είναι πρωτόγνωρες και είναι λογικό να μας προκαλούν φόβο, αφού δεν ξέρουμε τι μας περιμένει. Από τη μια η κοινωνική συνοχή στις μέρες μας αποσταθεροποιείται και από την άλλη πλευρά η κρίση προσφέρει ευκαιρίες για επανεκτίμηση των αξιών και των πεποιθήσεων μας. Η παραδοχή και η αντιμετώπιση του φόβου είναι ένδειξη ωριμότητας και απελευθερώνει το δυναμικό του ατόμου, ώστε να δράσει και να εφεύρει έννοιες όπως «θάρρος-κουράγιο». Ο φόβος όταν μοιράζεται μειώνεται. Ιδιαίτερα όταν κάποιος αισθάνεται ότι «δεν είναι μόνος, δεν είναι ο μόνος».

    Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο θα αξιοποιήσουμε τις τεχνικές της δραματοθεραπείας για να εξερευνήσουμε τα προσωπικά χαρακτηριστικά των εννοιών φόβος-κουράγιο, να αναζητήσουμε στο εδώ και τώρα της ζωής μας αποφάσεις που μας βοηθούν ως πρόσωπα και ως επαγγελματίες να υιοθετήσουμε ή να ενισχύσουμε τρόπους που μετασχηματίζουν τις νέες συνθήκες στην Πρόληψη των Εξαρτήσεων.

    Εξάλλου, στη μαγεία της μη λεκτικής επικοινωνίας, του παιχνιδιού και της δράσης κρύβεται το μυστικό της Δημοτικής Ομάδας Πρόληψης Γεροσκήπου για την αντιμετώπιση του δικού της φόβου και την αναζήτηση του δικούς της θάρρους ώστε να «μεγαλώσει» την Πρόληψη στη μικρή πόλη της Πάφου!

  2. Ομάδες διακοπής καπνίσματος, σκεπτικό, στόχοι, υλοποίηση, αξιολόγηση

    Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Υγείας "ΠΥΞΙΔΑ", Θεσσαλονίκη

    Στοιχεία συντονιστών: Α.Κουφοκώτσιος, Κ.Φυλακτού

    Χρονική Διάρκεια: 2 ώρες

    Ελάχιστος αριθμός συμμετοχών: 25 συμμετέχοντες

    Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 30 συμμετέχοντες

    Υλικό: Έντυπο υλικό

    Σκοπός και μεθοδολογία Εργαστηρίου: Βιωματικό Εργαστήριο:

    Ομάδες διακοπής καπνίσματος, σκεπτικό, στόχοι, υλοποίηση, αξιολόγηση

    Εισαγωγή: Το Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Υγείας «ΠΥΞΙΔΑ» τα τελευταία πέντε χρόνια υλοποιεί ομάδες ψυχολογικής υποστήριξης για τη διακοπή του καπνίσματος. Δεδομένου ότι περισσότεροι από 70% επιθυμούν να διακόψουν το κάπνισμα, περισσότεροι από 30% προσπαθούν να διακόψουν το κάπνισμα, ενώ τελικά το 2-3% το επιτυγχάνουν μόνοι τους, υπάρχει μεγάλη αναγκαιότητα υποστήριξης των καπνιστών στην προσπάθειά τους για διακοπή. Η πορεία των ομάδων διακοπής καπνίσματος δείχνει ένα μεγάλο ποσοστό καπνιστών να προχωράει στη διακοπή ή στη θεαματική μείωση.

    Σκοπός: Να ενημερωθούν οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο για το σχεδιασμό, το σκεπτικό, τη μεθοδολογία και την εφαρμογή του προγράμματος στις ομάδες διακοπής καπνίσματος, όπως υλοποιούνται στο Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ».

    Υλοποίηση: Στο εργαστήριο θα αναφερθούν ο τρόπος υλοποίησης, οι θεματικές και η μεθοδολογία διεξαγωγής των ομάδων. Θα συζητηθούν τα θέματα: κινητοποίηση για τη διαμόρφωση των στόχων σε σχέση με τη διακοπή καπνίσματος, δείκτες σιγουριάς και αποφασιστικότητας, συναισθήματα που σχετίζονται με τη χρήση του τσιγάρου (άγχος- strees, θυμός, ευχαρίστηση, απόλαυση), όρια, πρόληψη της υποτροπής, διατήρηση της διακοπής, υιοθέτηση καινούριων στάσεων ζωής.

    Απευθύνεται σε: 25 – 30 επαγγελματίες οι οποίοι στο μέλλον θα υλοποιήσουν αντίστοιχες ομάδες διακοπής καπνίσματος

    Χρόνος: 2 ώρες

    Αναμενόμενα αποτελέσματα: Οι συμμετέχοντες μετά το τέλος του εργαστηρίου θα αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες σε σχέση με τη υλοποίηση ομάδων διακοπής καπνίσματος. Θα γνωρίσουν τα ενδεχόμενα προβλήματα που θα συναντήσουν, τους κινδύνους καθώς και τις ευκαιρίες κατά την εφαρμογή ομάδων διακοπής καπνίσματος.

  3. Η διαχείριση περιστατικού χρήσης στο σχολείο: μία βιωματική προσέγγιση

    Δίκτυο Πρόληψης & Έγκαιρης Παρέμβασης ΚΕΘΕΑ, Αθήνα

    Στοιχεία συντονιστή/ών: Α. Μαρκουίζου - Γκίκα, Κ. Μαντάκη

    Χρονική Διάρκεια: Μιάμιση με δυο ώρες το πολύ.

    Ελάχιστος αριθμός συμμετοχών: 20 άτομα

    Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 25 άτομα

    Απαιτούμενος χώρος: Μια αίθουσα που να χωράει έως 27 άτομα τα οποία θα κάθονται σε κυκλική διάταξη, με μετακινούμενες καρέκλες για τη δημιουργία μικρότερων ομάδων.

    Απαιτούμενος εξοπλισμός: Ένας πίνακας με μπλοκ flip-chart και 2-3 μαρκαδόρους, 3-5 cardboard Α4 (ακουμπιστίρια), 20 σελίδες χαρτί Α4 και 5 στυλό.

    Υλικό: όχι

    Σκοπός και μεθοδολογία Εργαστηρίου: Μέσα από μία άσκηση ρόλων το εργαστήριο θα δώσει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να δουν διαφορετικές όψεις ενός περιστατικού χρήσης ουσιών στο σχολείο, να αυξήσουν την ευελιξία τους και να λάβουν πολύτιμες πληροφορίες τόσο σε ψυχοσυναισθηματικό όσο και σε γνωστικό επίπεδο για την αποτελεσματική διαχείριση ανάλογων καταστάσεων.

  4. Δεξιότητες αυτοδιαχείρισης

    (1) Κέντρο Πρόληψης Ηλείας "Παρεμβάσεις"

    (2) Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας

    Στοιχεία συντονιστή/ών: Π. Τσαπαρδώνη, Ι. Ζορμπά

    Χρονική Διάρκεια: δυο ώρες

    Ελάχιστος αριθμός συμμετοχών: 5

    Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 21

    Απαιτούμενος εξοπλισμός: υπολογιστής, προτζέκτορας

    Σκοπός και μεθοδολογία Εργαστηρίου: Στο εργαστήρι θα γίνει μια εξοικείωση με τις δεξιότητες αυτοδιαχείρισης. Πρόκειται για τις δεξιότητες που στηρίζονται στη συνειδητοποίηση των προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων και στην αξιοποίηση των γνωστικών ικανοτήτων και διευκολύνουν στη συνειδητοποίηση, την πραγματοποίηση και την συντήρηση των στόχων. Μπορούν να αξιοποιηθούν σε νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, γενικά ενήλικες ώστε να ενισχυθεί η κινητοποίησή τους και η αυτοαποτελεσματικότητά τους.

    Το εργαστήρι αποτέλεσε μέρος της εκπαίδευσης στελεχών των Κέντρων Πρόληψης Αχαΐας, Ηλείας, Αιτωλοακαρνανίας και εθελοντών της Κίνησης Πρόταση που υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Pro-skills 2 «εκπαιδεύοντας τον εκπαιδευτή» και αφορούσε στην ενίσχυση των προσωπικών, κοινωνικών και δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης σε κοινωνικά μειονεκτούντες ενήλικες.

  5. Πρόγραμμα για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού στη Β’ βάθμια εκπαίδευση (2011-2012)

    (1) ΔΔΕ Α Αθήνας

    (2) Κέντρο Πρόληψης Δήμου Ζωγράφου, Αθήνα

    Στοιχεία συντονιστή/ών: Μ. Χιόνη, Μ. Αναγνωστάκη

    Χρονική Διάρκεια: 2 ώρες

    Ελάχιστος αριθμός συμμετοχών: 12

    Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 20

    Απαιτούμενος χώρος: Χώρος που να επιτρέπει τη δυνατότητα σχηματισμού κύκλου κατά την ολομέλεια της ομάδας

    Απαιτούμενος εξοπλισμός: -

    Υλικό: -

    Σκοπός και μεθοδολογία Εργαστηρίου: Η δημοσιοποίηση περιστατικών βίας και βανδαλισμού σε σχολείο της περιοχής ευθύνης του Κέντρου Πρόληψης Ζωγράφου αποτέλεσε το έναυσμα για τον σχεδιασμό του παρόντος προγράμματος, μετά από αίτημα της Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αφορούσε στα Γυμνάσια, τα Γενικά Λύκεια και το ΕΠΑΛ του Δήμου Ζωγράφου, χωρίς να υπάρχουν σχετικά αιτήματα. Η συνεργασία του Κέντρου Πρόληψης με το Γραφείο Αγωγής Υγείας της ΔΔΕ Α΄ Αθήνας σε όλα τα στάδια του προγράμματος (σχεδιασμός – υλοποίηση – αξιολόγηση), η αξιοποίηση της εξωτερικής συνεργασίας του Συνηγόρου του Παιδιού, η οργάνωση του προγράμματος με τη δομή της ολοκληρωμένης παρέμβασης για όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας (Διευθυντές, σύλλογοι εκπαιδευτικών, μεμονωμένοι εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, διοικητικοί υπάλληλοι) αποτέλεσαν τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του προγράμματος για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή επτά σχολικών κοινοτήτων κατά το σχολικό έτος 2011 – 2012. Το πρόγραμμα είχε δύο βασικούς στόχους: α) την ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων μερών σε σχέση με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και την κατανόηση του ρόλου τους στην πρόληψη και αντιμετώπισή του και β) την εκπαίδευση και ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών για την εφαρμογή παρεμβάσεων στο σχολείο.

    Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί με βιωματικό τρόπο μέρος του εκπαιδευτικού υλικού που αξιοποιήθηκε κατά την εκπαίδευση των καθηγητών και θα τεθούν για συζήτηση και ανταλλαγή, προβληματισμοί αναφορικά με την ενδοσχολική βία καθώς και τους παράγοντες που λειτουργούν αποτρεπτικά στην ανάληψη δράσης από τα μέλη της σχολικής κοινότητας.